Napalm Death
ND-logo

THE CODE · SMEAR CAMPAIGN ·
TEXTY · JESSE PINTADO · NÁZORY


Smear Campaign je skvělá deska. Má všechny kvality prvotřídního hrubého grindcore, je napěchována podnětnými texty a svěžími experimenty. V jistých momentech připomíná album Scum - nese v sobě prvky šíleného hardcore a je na něm celá řada nových nápadů. Áda si popovídal s Barneym o náboženství, vštěpujícím společnosti svoji verzi morálky, o interpretaci textů kapely, o Barneyho schopnostech mluvit německy i španělsky a rovněž o použití 12-ti strunné kytary Mitchem Harrisem v grindcoreových skladbách. Pouze pár týdnů před nečekanou smrtí bývalého kytaristy Jesse Pintada, se rozhovor stočil k tématu skutečného důvodu Jesseho odchodu z kapely, a tehdy ještě teoretické možnosti návratu zpět.



THE CODE


Vaše album The Code is Red je velmi různorodé, oproti dvěma předchozím nahrávkám Order of the Leech a Enemy of the Music Business, jež jsou velmi přímočaré. Byla ta různorodost záměrem?

Když připravujeme nové album pro Napalm Death, nemáme žádný velkolepý plán. Snažíme se jen, aby všechna naše alba nezněla stejně, protože to je právě to, co je dělá vzrušující a zajímavá. Jak plyne čas a blíží se nahrávání další desky, říkáme si: „No, tak co vlastně teď uděláme?“ A přirozenou cestou se objevují nápady, a do skladeb se dostávají v různou dobu různé nálady. Je to prostě přirozené, a je obtížné obhájit či vysvětlit to detailněji. Společně pracujeme už nějakou tu dobu – skladby píšeme už celých sedmnáct let. Vím, že Napalm má pověst kapely na určité úrovni, a proto chceme nahrávat vzrušující alba. Je to velmi prosté, doopravdy.

Před skladbou The Great and the Good, je intro říkající: „Napalm Death - skladba The Great and the Good, po třiadvacáté – maximální zkreslení.“ Jaká je za tím myšlenka?

Pokud si poslechneš jednu z verzí sladby Nazi Punks Fuck Off, kterou původně nahráli Dead Kennedy’s, je před ní spousta hlasů ze studia. Napadlo mě, že by bylo dobré, udělat to před touto skladbou podobně, jako před Nazi Punks. Odsud ten nápad pochází, a proto je to té verzi od Dead Kennedy’s podobné. Je to vlastně taková pocta.

Ta slova „po třiadvacáté – maximální zkreslení“ jsou rovněž z té verze?

Ne, to není stejné, jen podobné. V té skladbě ale zpívá rovněž Jello Biafra. Ta slova „po třiadvacáté“ jsou vybrána náhodně.

Ve videoklipu Silence is Deafening, hraje Mitch na 12-ti strunnou elektrickou kytaru, což mě překvapilo. Netušil jsem, že se 12-ti strunná kytara dá použít do grindcore.

Ano, v některých skladbách ji používá. Struny jsou na kytaře použity dvojitě, což dělá jinou texturu zvuku. Je to velmi dobré podbarvení a má to zcela jiný tón, než v ostatních skladbách



SMEAR CAMPAIGN

Napalm Death

Jak by jsi popsal vaše nové album Smear Campaign?

Je asi nejblíže albu The Code is Red, ale místy je více maniakální a šílené, místy zase více experimentální. Je na něm od všeho trochu. Pro nás je to rozhodně lepší album, než The Code. Lidé, kteří ho již slyšeli, to potvrzují a jsou to titíž, co mají The Code moc rádi. K tomu není co dodat, a nelze než s nimi souhlasit. Smear Campaign tedy musí být jedině dobré! (směje se)

V čem je album jiné než The Code?

To je pro mne obtížné říci. Místy je rychlejší a jinde zase více experimentální. Po textové stránce je o náboženství. Pokoušíme se provést hlubší analýzu náboženství, a základním tématem je debata o morálce; jelikož morálka je vynálezem náboženství, které zavedlo pojem „žít morálně.“ Ale my přeci nemusíme žít podle někoho, můžeme mít svoji vlastní morálku. Pokud jsi dobrý člověk sám k sobě, můžeš být přirozeně dobrý i vůči ostatním. Tohle je jakési nosné téma, ale jsou tam i další, jako třeba podpora euthanasie. Myslím si, že pokud chceš zemřít, měl bys mít možnost to udělat. Pokud se rozhodneš nežít, protože pro tebe život ztratil svoji kvalitu, měl bys mít možnost si vybrat a rozhodnout se, zdali žít dál či nikoliv. Pevně tomu věřím, a v tomhle smyslu by neměla existovat žádná morální či náboženská omezení, která by ti bránila. Je to jen tvoje volba! Tohle je moje krev, a tohle zase tvá! Můžeš si dělat co sám chceš.

Vaším, řekněme dvorním producentem, se pro posledních několik alb stal Russ Russel. Proč spolupracujete pouze s ním?

Je naším přítelem a zvučí naživo nás i jiné kapely. Dříve jsme ho používali, ještě s dalším producentem, Simonem Efemeyem (pro alba Enemy of the Music Business a Order of the Leech, pozn. Áda), ale pak jsme si řekli, že nám Russ stačí sám o sobě. Album The Code udělal sám a je to fantastická práce, jíž nelze nic vytknout. Jím produkované album Smear Campaign, je dokonce ještě lepší.

Spolupracujete ještě nějak s Colinem Richardsonem?

Ne, s ním už nadále nepracujeme. Colin byl svým způsobem vhodný pro určitý časový úsek naší tvorby, ale později se ukázala potřeba někoho jiného (Colin produkoval alba Inside the Torn Apart a Words from the Exit Wound, pozn. Áda). Tím nechci proti Colinovi cokoli říci, prostě jsme jen potřebovali někoho jiného.


TEXTY

Napalm Death

Do jaké míry chceš, aby si fanoušci interpretovali, či vzali za své, vaše texty? Dříve jste byli velice političtí…

Ale ne tak docela, záleží na tom kdy! Politika se stala velmi nudným slovem a není tak důležitá jako lidé sami. Politika nic neznamená, pokud lidem v životě různými způsoby nepomáhá, aby netrpěli. A to je to, o čem to celé je. Určitě můžeš nazývat některé věci politickými, ale nakonec to stejně celé směřuje k tomu, aby lidé, doufejme za určitou dobu, žili v míru, beze strachu z násilí, vyhladovění, či jiných věcí, proti nim používaných. To je nakonec obecná myšlenka jakékoliv politiky. A naše texty mají u fanoušků vytvářet povědomí. Jde o to říci: „Podívejte, tohle si myslíme my! Zhodnoťte situaci, popřemýšlejte o tom sami a udělejte si vlastní názor.“ Nechci, aby přijali vše, co říkám já. Přál bych si, aby také sami vnímali konkrétní situaci. Rád bych si myslel, že prezentuji skutečnou podobu dané věci – ale je to jen můj názor! Ovšem, co chci říci je, že my všichni máme svůj vlastní mozek a můžeme si o tom přemýšlet sami.

Prostřednictvím svých textů ovšem poukazuješ na temné stránky politiky.

No, ano i ne. Prezentuji mnoho negativ, ale snažím se být svým způsobem také pozitivní.

Mohl bys tedy napsat text, uznávající nějakého politika, jakým byl třeba Nelson Mandela?

Ano, svým způsobem jsem to už udělal, protože spousta mých textů řešila téma rovnoprávnosti, což je věc, za kterou Nelson Mandela bojoval. Nakonec, když to zjednodušíš, je to o tom, dát to téma do povědomí a zase si na něj udělat vlastní názor. A to je důležité – neakceptovat vše, co slyšíš! Protože jsme lidské bytosti, máme i silné smyslové vnímání. Můžeme se sami rozhodnout, jelikož nejsme hloupí, a tím pádem máme možnost vlastní volby.

Pro mě je překvapením, že používáš v textech němčinu. Proč saháš po německých slovech?

Pouze proto, že rád píšu kreativní texty. Tím myslím, že jsem schopný napsat určité texty za pět minut, anebo je taky mohu psát celý den a přemýšlet, jak je nejlépe frázovat. Umím španělsky a německy dosti dobře a tak vím, která slova je vhodné použít. Přál bych si umět všechny jazyky, protože bych pak používal slova ze všech jazyků. Dává to textům barvitost, oproti běžným výrazům.


JESSE PINTADO


Mohl bys říci, jaké důvody vedly Jesseho Pintada k odchodu z kapely?

Jesse

Byly to osobní problémy, což je nejjednodušší způsob jako to doopravdy vysvětlit. Jesse měl velké problémy s alkoholem. Vím, že to do té doby zapíral, protože to pro něho pravděpodobně nebylo příjemné téma, ale je to pravda – měl s ním velké problémy! Chtěli jsme mu pomoci, protože to by pro svého kamaráda v kapele udělal každý. Zkoušeli jsme to znovu, znovu a znovu, ale on pokaždé udělal něco, aby zdůraznil, že žádnou pomoc nepotřebuje, a tím sám sobě nejvíce škodil. A tak jsme to na nějakou dobu nechali být a rozešli se, aby se mohl vrátit nazpět domů, do Los Angeles, ke své rodině. Doufali jsme, že mu rodina pomůže mnohem víc než my, ale nevypadalo to tak, a nebylo to ani o nic lepší, než před tím. Nechtěli jsme, aby Jesse změnil svoji osobnost. Snažili jsme se, aby se s alkoholem lépe vyrovnal, protože alkohol sám o sobě jeho problémem nebyl. Byl to spíše fakt, že on sám byl kvůli němu neustále nasraný a třeba i na několik dní zmizel v době, kdy jsme my ostatní pracovali na důležitých věcech pro kapelu. Samozřejmě, že takové jednání nikomu neprospívalo a tak jsme se museli nakonec rozejít.

Existuje nějaká šance, že by se do kapely vrátil? (Tento rozhovor se uskutečnil jen několik dní před náhlým úmrtím Jesseho v Holandsku. Různé zdroje uvádějí jako příčinu smrti buď komplikace v důsledku diabetického kómatu, anebo selhání jater, pozn. Áda)

Ne to se nestane, protože je to už příliš dlouho. Jesse byl mimo kapelu více než dva roky. My jsme se od té doby dostali svým způsobem dál a Jesse teď pracuje na svých projektech. Přejeme mu v nich hodně štěstí!


NÁZORY


Jaký je tvůj názor na hrozby teroristickými útoky, např. vyhodit do povětří letadla startující z Londýna, nebo na další teroristické hrozby v Anglii?

Nevím, jestli to někdo dokázal, protože naposledy co se pokoušeli něco někomu přišít, nebyl k tomu žádný důvod. Policie v Londýně vykopla dveře a zastřelila jednoho z podezřelých, ovšem naprosto bezdůvodně. Já si myslím, že - za prvé: nevíme jestli je to vůbec pravda, a za druhé: samozřejmě, pokud by se to stalo, bylo by to hrozné a umírali by nevinní lidé. Problém je ale v tom, že britská i americká vláda, zdánlivě nerozumí té situaci v Libanonu, Palestině a okolních zemích, a všechny západní vlády odmítají intervenovat a říci Izraeli: „Podívejte, přestaňte už utlačovat lidi s tou vaší obrovskou armádní výzbrojí, proti které se stejně nemohou bránit.“ Tohle způsobuje spoustu problémů a je to i důvodem, proč se to rozšiřuje dál. Proto se stávají věci, jako např. sebevražedné útoky a jim podobné akce. To je krutá odpověď národům jako je Izrael nebo tomu, co dělá Rusko v Čečensku. Lidé si prostě jen tak nesednou na zadek a nebudou takové věci tolerovat; což ale na druhou stranu neznamená omlouvat jakýkoliv druh násilí. V dnešní době – proč? Prostě tomu nerozumím. Nevěřím v občanskou válku a násilí a myslím si, že je to velmi smutná situace, když se lidé takhle likvidují navzájem.

Napalm Death

Jsi exponovaný ve spoustě různých druhů muziky a je všeobecně známo, žes kdysi upozornil na talent začínajících NASUM. Kterou kapelu můžeš doporučit v těchto dnech?

Pár kapel tady je, ale žádná, která by mě teď zrovna napadla. Jednu kapelu mám ale poslední dobou velmi rád. Je z Holandska a jmenuje se The Oath - vlastně mají dva názvy: The Oath nebo Das Oath. Nikdy předtím jsem je neslyšel, až nedávno se mi do rukou dostala jejich poslední deska, která je kurva neuvěřitelná! Je to určitě jedna z nejlepších věcí, co jsem poslední dobou slyšel. Je to grindcore, ale bližší spíše tradičnímu hardcore, což je směr odkud se vzal i Napalm Death. Není to ale jako takový ten nový grind, pokud můžu srovnávat. Je ale rovněž velice experimentální. Opravdu, The Oath je velmi dobrá kapela a můžu ji každému jen doporučit.

Existuje něco, čeho by chtěl Napalm dlouhodobě dosáhnout?

Jdeme od jednoho alba k dalšímu. Snažíme se projet celou Evropu. Je to naprosto jednoduché – snažíme se to dělat jak nejlépe umíme. Chceme kapelu dál posouvat kupředu; chceme šířit naše poselství, jak jen je to možné; a chceme dál nahrávat vzrušující alba. Tohle děláme - ani nevím kolik posledních let, a budeme to dělat dál! Chceme dělat věci logicky, užívat si to a vyvíjet se - to je ta nejlepší kombinace.

Díky za rozhovor, Barney. Je něco, co bys rád chtěl, skrze nás, fanouškům řící?

Děkujeme Vám za podporu. Vím, že je to obvyklá odpověď, ale nic jiného ani říci nemohu. Jsme stále tady, po všech těch letech, zatím co jiné kapely už zmizely. My jsme ale zůstali! Lidé nás podporují a to je k sakru skvělé. Chystáme se pro Vás i nadále hrát - tak jako vždy – koncerty nabité energií..


Napalm Death

Současné složení
Mark "Barney" Greenway - vokály (ex-Colostomy, ex-Benediction, ex-Extreme Noise Terror)
Mitch Harris - kytara, doprovodné vokály (Defecation, Righteous Pigs, Meathook Seed)
Shane Embury - basa (Lockup, Brujeria, Unseen Terror, S.O.B. (host), Warhammer (UK), Meathook Seed, Venomous Concept, Azagthoth, Drop Dead, Blood from the Soul)
Danny Herrera - bicí (Venomous Concept)


Dřívější členové
Vokály:
Rich Militia (Richard Walker) (několik ranných živých vystoupení) (ex-Sore Throat, ex-Sludgelord, Isen Torr, Solstice (UK), Wartorn, Warfear, Discontrol, Nailbomb (UK), Harmony As One, Bio-Hazard (UK))
Lee Dorrian (1987-1989) (Cathedral, Teeth of Lions Rule the Divine, S.O.B. (guest))
Phil Vane (1996-1997) (ex-Extreme Noise Terror)


Kytara:
Daryl "Sid" Fideski ((1982)
Robo (1982-1985)
Justin Broadrick (1985-1987) (ex-Godflesh, Jesu, Head of David, ex-Fall of Because, Final, Techno Animal, ex-God, ex-Ice, ex-The Sidewinder, ex-Solaris BC, ex-Sweet Tooth, Tech Level 2, ex-Youpho)
Frank Healy (1987)
Bill Steer (1987-1989) (ex-Carcass, Firebird)
Napalm Death Jesse Pintado (1990-2004) (Lockup, Terrorizer) (R.I.P. July 12th 1969 - August 27th 2006)


Basa:
Nik Bullen - also vocals (1982-1987) (Scorn)
Finbar Quinn (1982-1985)
Peanut (1985-1986)
Jim Witeley (1987) (Ripcord, Drop Dead, ex-Doom (UK), Cracked Cop Skulls, Squandered, Dumbstruck)


Bicí:
Miles "Rat" Ratledge (1982-1986)
Mick Harris (1986-1992) (ex-Doom (UK), ex-Anorexia, ex-Defecation, Scorn, Drop Dead, Pain Killer, ex-Extreme Noise Terror, Motherfuckers from Mars)


Punk Is A Rotting Corpse (Demo, 1982)
Kak (Demo, 1983)
Unpopular Yawns of Middle Class Warfare (Demo, 1983)
Hatred Surge (Demo, 1985)
Scum (Demo, 1986)
From Enslavement To Obliteration (Demo, 1986)
Scum (Full-length, 1987)
The Curse (EP, 1988)
From Enslavement To Obliteration (Full-length, 1988)
Split with Electro Hippies (Split album, 1989)
Napalm Death/S.O.B. (Split, 1989)
Live EP (EP, 1989)
Mentally Murdered (EP, 1989)
The Peel Sessions (Live album, 1989)
Split with Naked City (Split album, 1990)
Suffer The Children (EP, 1990)
Harmony Corruption (Full-length, 1990)
Live Corruption (Video/VHS, 1990)
Mass Appeal Madness (EP, 1991)
Malignant Trait (Single, 1992)
Utopia Banished (Full-length, 1992)
Napalm Death The World Keeps Turning (EP, 1992)
Death By Manipulation (Best of/Compilation, 1992)
Live Corruption (Live album, 1993)
Nazi Punks Fuck Off (Single, 1993)
More Than Meets The Eye (Single, 1994)
Plague Rages (Single, 1994)
Fear, Emptiness, Despair (Full-length, 1994)
Hung (Single, 1994)
Greed Killing (EP, 1995)
Cursed to Tour (Split, 1996)
In Tongues We Speak (Split, 1996)
Diatribes (Full-length, 1996)
Inside The Torn Apart (Full-length, 1997)
Breed To Breathe (EP, 1997)
Bootlegged In Japan (Live album, 1998)
Words From The Exit Wound (Full-length, 1998)
Leaders Not Followers (EP, 1999)
The Complete Radio One Sessions (Best of/Compilation, 2000)
Enemy Of The Music Business (Full-length, 2000)
The DVD (DVD, 2001)
The Leech (Sampler EP, 2002)
Order of the Leech (Full-length, 2002)
Noise For Music's Sake (Best of/Compilation, 2003)
Punishment In Capitals (DVD, 2003)
Punishment In Capitals (Live album, 2003)
Leaders Not Followers Part. II (Full-length, 2004)
Tsunami Benefit (CD-Single Split, 2005)
The Code Is Red... Long Live The Code (Full-length, 2005)
Smear Campaign (Full-length, 2006)


www.napalmdeath.org
www.myspace.com/napalmdeath





Komentáře k rozhovoru:


počet příspěvků: 1              poslední: 28.11.2007 - 18:59:37

Zobrazit komentáře

        

Vložit komentář



Frantík     28.11.07 - 18:59     Jsem velice potěšen,když si mohu přečíst po dlouhé době rozhovo...





Copyright © 2006 All rights reserved.           KONTAKTY | ENGLISH VERSION